Mitä on virtuaalifasilitointi?

Virtuaalifasilitointi on virtuaalisesti eli etänä tapahtuvaa fasilitointia. Perinteinen fasilitointi on ryhmätyöskentelyn suunnittelua, organisointia ja johtamista työskentelyn tavoitteiden saavuttamiseksi. Tällainen fasilitoitava etäryhmätyöskentely voi olla esimerkiksi työpaja, kokous, asiakasraati, koulutus tai luento.

Virtuaalifasilitoinnin ydintä on suunnitella etänä tapahtuva ryhmätyöskentely sellaiseksi, että osallistuminen ja yhdessä työskentely on kaikille mukana oleville helppoa ja miellyttävää – samalla tilaisuuden tavoitteet saavuttaen.

 

Yksinkertainen esimerkki virtuaalifasilitoinnista on etäluennon virtuaalifasilitointi – se voisi esimerkiksi pääpiirteittäin olla seuraavanlaista:

 

  1. Kerrot opiskelijoillesi etukäteen, että tällä kertaa ette olekaan luokkahuoneessa, vaan luento onkin Zoomissa.
  2. Annat opiskelijoille tarkan ohjeistuksen, kuinka osallistuminen Zoomissa omalta tietokoneelta tapahtuu.
  3. Kutsun ja teknisen ohjeistuksen yhteydessä kerrot myös siitä, minkälaista läsnäoloa osallistujilta odotetaan. Esimerkiksi “Luennon ensimmäinen tunti on lähinnä kuuntelua, joten aamupalan syöminen samalla onnistuu, mutta luennon toinen tunti sisältää keskustelevaa ryhmätyöskentelyä, jolloin pidetään mikit & kamerat auki ja tehdään tehtäviä yhdessä.”
  4. Avaat Zoomissa tilaisuuden vartin ennen luennon alkua, jotta opiskelijat ehtivät vielä testailla, että oman tietokoneen tekniikka toimii Zoomissa.
  5. Luento alkaa reippaalla aloituksellasi Zoomissa sovittuna kellonaikana.
  6. Luennon aluksi kerrot päivän aiheen ja mitä tänään on tavoitteena oppia.
  7. Kysyt tämän jälkeen, onko luennon aiheeseen liittyviä toiveita tai odotuksia, ja pyydät kertomaan näistä chat-viestillä yhteisessä Zoomin chatissä.
  8. Luennon aikana jaat opiskelijat välillä pienryhmiin(=breakout rooms) hetkeksi tekemään yhdessä tehtäviä oman pienen ryhmän kanssa.
  9. Tehtäviä varten jaat chatin kautta jokaiselle ryhmälle linkin omaan valkotauluun, jossa pienryhmätyöskentely tapahtuu. Olet etukäteen tehnyt ryhmille nämä omat valkotaulut Flingassa ja kirjoittanut valkotauluihin valmiiksi tehtävänannon, jotta luennon aikana voit vain nopeasti kopioi-liitä -klikkauksilla jakaa linkit.
  10. Luennon aikana käytät myös koko ryhmän yhteistä valkotaulua, johon pyydät jokaista kirjoittamaan jotain, mitä uutta on luennon aikana oivaltanut. Tämän jälkeen pyydät jokaista lukemaan Flingan taululta muiden oivallukset ja tykkäämään kaikista oivalluksista omasta mielestään parasta.
  11. Luennon päätteeksi pyydät palautetta Mentimeterin avulla. Mentimeterin kanssa saat palautteen kerättyä ja jaettua osallistujille muutamassa minuutissa ja voit palautteen avulla kehittyä yhä paremmaksi etätilaisuuksien fasilitoinnissa.
Taidot

Lähetetty

17.7.2020

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.